Rozwijanie pasji i zainteresowań seniorów

Dnia 18.11.2022 r. odbyła się jednodniowa wycieczka do Malborka i Elbląga, w której udział wzięło 30 osób z naszego uniwersytetu. Wyjazd został zrealizowany w ramach projektu „Rozwijanie pasji i zainteresowań seniorów”, dofinansowany z budżetu Gminy Olsztynek.

Zamek w Malborku budowany był od 1280 roku, do połowy XV wieku przez Zakon Krzyżacki. W 1949 roku po ponownych rekonstrukcjach i odbudowie wpisany został do rejestru zabytków, uznany za pomnik historii. Jest to największy z zachowanych w Europie średniowiecznych zamków.

Trzyczęściowa twierdza obronna w stylu gotyckim składa się z Zamku Niskiego, Zamku Średniego i Zamku Wysokiego. Najpiękniejszy widok na zamek jest od strony rzeki Nogat, z wieży roztacza się przeurocza panorama całej okolicy.

W dwóch 15 osobowych grupach poznawaliśmy historię zamku opowiadaną przez panie przewodniczki, podziwialiśmy pomysłowość średniowiecznych budowniczych, oglądaliśmy ciekawy i dość innowacyjny jak na tamte czasy system ogrzewania. Muzeum Zamkowe oferuje wiele atrakcji dla zwiedzających, w tym wystawy z bursztynu, wyroby z porcelany i rzemiosła artystycznego, a także zamkową kuchnię i skarbiec.

Następnie braliśmy udział w warsztatach, gdzie jedna grupa poznawała sztukę układania mozaiki; druga natomiast uczyła się wykonywania witraży ze szkła.

Wyprawa do malborskiej warowni okazała się wspaniałą i niepowtarzalną lekcją historii, w tym miejscu poczuliśmy prawdziwą, średniowieczną atmosferę.

Potem przejechaliśmy do  Elbląga gdzie jeszcze przed spektaklem teatralnym był czas na kawę i coś słodkiego. Po tym udaliśmy się do Teatru im. Aleksandra Sewruka na jeden z najgłośniejszych musicali świata pt. „Cabaret” reż. Paweł Szkotak.  Spektakl opowiada o nocnym życiu Berlina za drzwiami kabaretu Kit Kate, o miłości na tle nocnego klubu, w którym rodzi się burzliwy i namiętny związek. Brutalna, przedwojenna rzeczywistość w kontraście z głośną muzyką i tańcem zaprosiła nas do podróży w czasie łat trzydziestych ubiegłego stulecia.

Pobyt w Malborku i Elblągu oraz wiedza nabyta podczas wycieczki na długo pozostanie w naszej pamięci.

2021 © Copyright by MBP Olsztynek. Wszelkie prawa zastrzeżone.